התיאטרון הקהילתי בית שאן

א. "כל העולם במה": חזון

הקמת מרכז תיאטרון בבית שאן שיהווה מכרז תרבותי לבית שאן ולאיזור כולו. במרכז של כל חברה מתפתחת קיים רצון של בני אדם ליצירה. על כן, הפעילות התרבותית היא המעיין שממנו נובעים החיים האנושים ושסביבו גדלה וצומחת החברה. התיאטרון הוא הכרח קיומי בבית שאן והסביבה ובלעדיו בית שאן לא תצליח באמת להפוך ולהיות חברה מצליחה ותוססת שטוב לחיות בה. מתוך כך אנו רוצים להקים את התיאטרון בבית שאן כמרכז חינוכי לתרבות חדשה של אחריות ויצירה בקהילה בבית שאן.

ב. "אין באמת תרבות"

תמונת המצב התרבותית בבית שאן מחייבת החייאה מיידית. פעולות הפנאי המוצעות לקבוצות האוכלוסייה השונות בשעות שאחר הצהריים והערב דלות למדי. עקב ריחוק מתמיד בין עולם התיאטרון לקהילה בבית שאן, ריחוק שהחל מאז אמצע שנות ה80, עם סגירת בית הספר למשחק היחיד באיזור, ונמשך עד עתה, ציבורים שלמים למעשה נותקו מהחוויה התיאטרונית וגדלו כאן דורות שלא ידעו כלל כי בעברה של העיר היה חלק משמעותי למושג התיאטרון. כרגע קיימת הזדמנות להחיות את המערך התרבותי העירוני על מנת שגם אנשים בפריפריה הרחוקה יוכלו להינות מאתנחתא תרבותית ראויה. עולים חדשים כוותיקים, מבוגרים כבני נוער, כולם. קיים הכרח לשנות את תמונת המצב הנוכחית בה בני נוער משוטטים ברחובות שוטטות חסר פשר, חשופים לכל אותם זיהומים ערכיים כאלימות ופשע במקום לנתב את האנרגיות לכיוונים חיוביים יותר, כך מרקיבים להם מבוגרים מול מקלט הטלויזיה אחרי העבודה במקום לנסות ולחפש איזשהו מגע משחקי, תיאטרוני, שימלא להם את החלל.

ג. "כי כולנו שחקנים" תקציר

העמותה לקידום התיאטרון מציעה במה לקבוצות נוער ובוגרים ממגזרים שונים הבונים את הקהילה בעיר. כך פועלים יחדיו בני נוער יוצאי אתיופיה, מבוגרים יוצאי מרוקו, צברים בני 30, עולים חדשים, קשישים ועוד.

במסגרת במה זו, יועברו מס' מפגשים בשבוע לכל קבוצה על מנת למלא את החלל התרבותי שנפער בשעות הפנאי. כך במקום שבני הנוער יסתובבו בשוטטות סתמית ברחובות, חשופים לזיהומים ערכיים כאלימות ופשע, יבואו לתיאטרון. יגלו את עצמם. כך במקום שמבוגרים ירקיבו מול מקלט הטלוויזיה אחרי העבודה, יבואו לתיאטרון גם הם. יגלו את עצמם. בבסיסה של כל שנת עבודה עם הקבוצות השונות, תועלה הצגה גדולה אחת וכן מספר הצגות קטנות המשתלבות באירועי המקום והאיזור.

ד. קהל היעד

קהל היעד לכלל הצגות המופעים הינו מגוון וכולל ילדים, נוער ומבוגרים. התיאטרון מופיע במסגרות בלתי פורמליות במתנ"ס בבית שאן ושלוחותיו, וכן במועצה האיזורית וישובי העמק. כמו כן תופיע קבוצת תיאטרון בפני תלמידי בתי-הספר בישוב. דגש מיוחד בעבודת התיאטרון ינתן לחומרים מקומיים וקלאסים. כמו כן, יתרגלו חברי התיאטרון פיתוח של יוזמות חברתית ולקיחת אחריות בהפקות. דרך עבודת הקבוצה תתפתח מנהיגות חברתית- תרבותית.

ה. מטרות

  1. יצירת תשתית רחבה להקמת תיאטרון בבית שאן והאיזור שתהווה מסגרת לפרויקטיים קהילתים בשלושה צירי פעולה: חינוכי, התנדבותי ותרבותי.
  2. התיאטרון יוצר סביבו התרחשות חברתית מורכבת התורמת לחיזוק הקהילה ותושביה.
    קבוצת התיאטרון המקומי מהווה קרקע להעלאת נושאים חברתיים לדיון וביטוי באופנים אומנותיים.
  3. התיאטרון מעודד התפתחות אישית וכן יוצר ומפתח גרעין של תושבים בעלי כוחות לפעולה במרחב התרבותי המקומי.
  4. מיצוי כשרונתיהם של תושבי בית שאן והאיזור ויצירת חממה לפעילות תרבותית ואיזורית שתעודד כשרונות אלו.
  5. פיתוח אישיותם של המשתתפים בכיווני אמנות הבמה.
  6. קירוב התושבים לטעם איכותי בתיאטרון.

ו. יעדים

  1. גיבוש קבוצה של כ- 30 משתתפים שתהווה בסיס להקמת התיאטרון. לאחר גיבוש, הקבוצה תחולק ל3 קבוצות:

קבוצה 1 תפיק מחרוזת למבוגרים.

קבוצה 2 תפיק מחרוזת לילדים.

קבוצה 3 תפיק מחזמר או מחזה שני למבוגרים.

  1. העלאת שני מחזות שיוצגו בפני התושבים וקיום דיונים סביב הנושאים שיועלו בעקבותיהם.
  2. העלאת מחזות זמר ומחזות לילדים.
  3. הקמת מועדון תיאטרון: איתור קבוצת מתנדבים שיסייעו בהעלאת המחזות (הכנת תפאורה, תלבושות וכו') ויהוו בסיס להקמת קבוצה חברתית, "קפה תיאטרון',' שתקיים מפגשים בנושאים שונים.

ז. דרכי פעולה

ראשית, התיאטרון הקהילתי יפעל ליצירת מרחב לדיון על נושאים חברתיים, תוך היכרות עם הצרכים התרבותיים של הקהילה והפרטים בה. הקבוצה תיחשף להיכרות עם עולם הבמה, עבודה בתנועה, פיתוח הדמיון ועבודה על יצירת דמות, וכן תרגילים ליצירת אמון קבוצתי.

התיאטרון יפעל ליצירת מוקדי תרבות ופעילות תיאטרלית-אומנותית שתתבטא בצפייה בהצגות, שיתוף פעולה בין האומנים וקהל הצופים, הצגות לימודיות שתצבענה על זיקה בין התיאטרון והחברה. מגמת הסדנה היא להעביר לכל חניך את יסודות התיאטרון.

ינתן דגש על פיתוח אישיותו של כל חניך בכיווני אומנות הבמה, דהיינו, המשחק, אנליזה של הדמות והזדהות עימה.

בתום פרק של למידה רצופה עלינו לתרגם את החומר הנלמד לשפת המעשה בצורת עבודה על מחזה, כאשר הגיית הרעיון והכתיבה תיעשה ע"י הצוות כולו. כמו כן יש לעצב את המחזה עיצוב חזותי בימתי.

 

שלבי הקמת התיאטרון

שלב ראשון – הקמת קבוצות תיאטרון ראשונות: מבוגרים ונוער. בניית החזון, השגת משאבים, התארגנות לקראת פעילות מעשית.

שלב שני – עבודה עם קבוצות נוער וילדים בבתי-הספר, והמשך עבודה עם קבוצת מבוגרים.

שלב שלישי – הקמת קבוצת תיאטרון מקצועית שתעסוק גם בעבודה חינוכית קהילתית וכן תופיע כלהקה אומנותית ורפרטוארית.

 

 

מסגרת הפעילות

12-15 משתתפים לקבוצה.

קבוצת מבוגרים – 2 מפגשים שבועיים, על בסיס ארבע שעות אקדמיות לכל מפגש.

קבוצות נוער וילדים – מפגש על בסיס שבועי, 2-3 שעות אקדמיות לכל מפגש ותקופה אינטנסיבית לקראת העלאת הצגה / פעילות.

ח. מנסיוננו

הצוות המוביל את התיאטרון הקהילתי בבית שאן הינו צוות מנוסה אשר היה שותף לפעילות דומה באמצע שנות ה70 של המאה ה20, במסגרת הקמת בית הספר לאומנויות הבמה בבית שאן. בית הספר נוהל ע"י ניסים פרץ, בוגר 'ניסן נתיב', ומנהל התיאטרון הקהילתי כיום.  במסגרת בית הספר נלמדו חמישה תחומים:

 

א. תולדות התיאטרון.

ב. תורת המשחק.

ג. היגוי ותנועה.

ד. פנטומימה.

ה. תורת המשחק לילדים.

 

תכנית הלימודים כללה נושאים שונים:

 

  1. תחום עיוני – לימוד תולדות התיאטרון על כל זרמיו  השונים פרקים בתולדות  האומנות והספרות הדרמטית.
  1. תחום המעשה – הכשרה בימתית, פנטומימה, אומנות הדיבור והקריאה, פיתוח קול והיגוי, טכניקות משחק ועוד.

במסגרת בית ספר פעלו מספר קבוצות: 

  1. קבוצת מבוגרים כ- 30 תלמידים
  2. שתי קבוצות נוער כ- 25 תלמידים
  3. שתי קבוצות ילדים וחטיבת ביניים כ- 25 תלמידים
  4. שבע קבוצות ילדים מבתי-ספר יסודיים. כל קבוצה בת 20 תלמידים. במסגרת זו פעלנו במשך שנתיים.

בשנת 1979 הוקם תיאטרון חברתי קהילתי למבוגרים שפעל עד שנת 1984. התיאטרון פעל בשכונות בישוב וקרב את האזרחים לתיאטרון. אחת לחודש פעל ביישוב 'קפה תיאטרון', בו הופיעו שחקנים בפני קהל ושיתפו אותו במשחקי תיאטרון. התיאטרון יזם מסגרות מיוחדות לנוער טעון טיפוח בהן ניתנה להם הזדמנות לבטא את תחושותיהם והוויתם.

 

 

 

ניסים פרץ – הסמכות ונסיון

  • בוגר קורס הסמכה להדרכה – משרד החינוך והתרבות.
  • בוגר בית הספר לאומנויות הבמה ניסן נתיב
  • בוגר סדנת מדריכים לדרמה חינוכית – מל"ב
  • בוגר סדנאות תיאטרון חינוכי, משחק, בימוי והצגות ילדים – מל"ב
  • בוגר התכנית לריכוז תיאטרון קהילתי – אוניברסיטת בר אילן
  • מנהל בית הספר לאומנויות הבמה בבית שאן – 1977-1984
  • 1/9/77-31/8/95 – בימוי והדרכה בדרמה הקמת סדנאות תיאטרון במתנ"ס והדרכה בסמינר אוהלו
  • 1/9/00-31/8/01 – הדרכה ובימוי סדנאות לתיאטרון בבתי הספר
  • 1/9/01-31/8/03 ניהול בית המוסיקה בבית שאן

 

גורם נוסף בצוות המוביל את התיאטרון הקהילתי המקומי הוא ערן מוסקוביץ', (28), יליד בית שאן ומחזאי הבית של התיאטרון הקהילתי.

מוסקוביץ' מפרסם מזה זמן מיצירותיו בבמות שונות, כולל הופעה בפסטיבלי שירה וכתבי עת.

 

ערן מוסקוביץ' – נקודות ציון נוספות:

12/2002 – זכייה בתחרות 'כתוב' לסיפורים קצרים של מפעל הפיס.

2004 – בוגר המכללה האקדמית עמק יזרעאל בלימודי פסיכולוגיה.

10/2006 – יוצא לאור רומן הביכורים, 'מערכה ראשונה: חיים', בהוצאת תמוז. הרומן מביא את סיפור מערכת היחסים בין נער חולמני ואידיאליסט לחסר בית מזדקן ומנוכר בקיץ האחרון לפני הגיוס.

7/2008 – מוסמך אוניברסיטת חיפה בספרות השוואתית וכתיבה יוצרת

3/2009 –  השיר 'נפש. עליית גג.' מתפרסם בגליון 'תפילה' של כתב העת 'משיב הרוח'

הופעה במסגרת פסטיבל 'שער' לשירה במרכז סוזן דלל, ת"א

6/2009 – המחזה 'על מי מנוחות', המביא מבט קומי על שגרת עבודה בבית לוויות צפוי לעלות במסגרת התיאטרון התיאטרון הקהילתי בבית שאן.

 

ט. הערכה

במסגרת העבודה השוטפת על הפרוייקט תתקיימנה ישיבות צוות שבועיות במטרה לעקוב מקרוב על ביצוע דרכי הפעולה עליהן פירטנו קודם. אחת לחודש תוקדש סדנה למשוב מצד המשתתפים אודות העבודה המשותפת בפרוייקט.

אחת לחצי שנה יועברו שאלוני משוב מסודרים למשתתפים.

פעילות העמותה לקידום התיאטרון בבית שאן עוברת פיקוח דקדקני דרך דיווח תקופתי שמוגש כל שנה.

התיאטרון שואף לתיקצוב שוטף בעקבות ההצגות.

י. תקציב

צוות עובדים והנהלה

  • מנהל אומנותי
  • מנהל אדמינסטרטיבי
  • מזכירה
  • מחזאי
  • מדריכים לדרמה
  • במאים
  • אב בית

מתקני לימוד רצויים

  •  2 כיתות לימוד
  • משרד
  • מחסן לציוד ותלבושות
  • מערכת תאורה והגברה ניידת

 

תמונות מספרות – "קינת אגוז"