רכבת העמק

בית שאן עולה על הפסים

בינואר 1904 נחנך קטע המסילה בין חיפה לבית שאן, שהיה חלק מ"רכבת העמק" שחצתה את ארץ ישראל ממערב למזרח. תחנת בית שאן, שנקראה אז בשמה הערבי "ביסאן", היתה אחת המפוארות ששירתו את הקו, ושימשה להורדת נוסעים ולפריקת סחורות. השבוע, קצת יותר מ–110 שנים לאחר מכן, במתחם ההיסטורי שבו פעלה התחנה בבית שאן, נשמעו שוב קולות של עבודה נמרצת.

משאיות, טרקטורים, פועלים ערבים וקבלנים יהודים מילאו את השטח, שבו מוקמת בימים אלה תחנת רכבת חדשה, כחלק מחידוש תוואי רכבת העמק, שתעלה שוב על הפסים ב–2017.
אלה לצד אלה, בשיתוף פעולה, עובדים שם הפועלים של חברת נתיבי ישראל, שסוללים את התוואי החדש של הרכבת, ואנשי המועצה לשימור אתרי מורשת, שמשחזרים את המבנים ההיסטוריים ששימשו את נוסעי הרכבת.

רכבת העמק באה לעולם כהסתעפות של הרכבת החיג'אזית, שחיברה בין דמשק לעיר מדינה בערב הסעודית. ב–1900, במלאת 25 שנים לשלטון הסולטן הטורקי,  הוא שכר את שירותיו של מהנדס הרכבות הגרמני היינריך מייסנר, שתיכנן מסילות רבות ברחבי האימפריה העותמאנית. המשימה שקיבל היתה בניית מסילת הברזל החיג'אזית, שתחבר בין דמשק לערים הקדושות לאיסלאם בערב הסעודית. שתי מטרות היו למסילה: לשרת את עולי הרגל המקיימים מצוות חאג' (העלייה למכה) ולפאר את שמו של השליט הטורקי ירום הודו.

עבודות סלילת רכבת העמק החלו בשנת 2011 ועתידות להסתיים בסוף שנת 2016- תחילת 2017.

על פי תכנית חברת נתיבי ישראל, יחברו 60 ק"מ של מסילות ברזל, בין חיפה לבית שאן, הרכבת תאיץ על הפסים החדישים במהירות תכן של 160 קמ"ש ותאפשר להגיע מעמק בית שאן לחיפה תוך כ- 50 דקות,  כולל עצירה בכל התחנות. לאורך המסילה יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת: לב המפרץ, כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן, עם הכנה להקמת שלוש תחנות נוסעים נוספות בעתיד בנשר, אלרואי ותל-יוסף.

במסגרת העבודות מוקמים 26 גשרים באורך כולל של 5.5 ק"מ, חציבת שלוש מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של 900 מטר, חמש תחנות עצירה, חניונים, מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל ועוד.

לצד עבודות התשתית והקמת הרכבת, נעשות פעולות שימור של מבנים היסטוריים בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, לאורך תוואי המסילה, וכן שימור הטבע כולל הסדרת הנחלים החוצים את תוואי הרכבת, העתקה ושימור של מעל 600 עצים והעתקת אלפי גיאופיטים על מנת לשמר את ערכי הטבע והנוף לאורך תוואי המסילה. בנוסף בוצעו במסגרת הפרויקט עבודות שיקום נופי נרחבות, עבודות תשתיות חשמל, תאורה ותקשורת והטיית מערכות תשתית מקומיות וארציות קיימות.

חברת נתיבי ישראל החלה ב 16.12.14 בהנחת פסי הרכבת הראשונים של רכבת העמק המיתולוגית, המחברת בין חיפה לגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) שבעמק בית שאן.

על-פי התכנון, הרכבת הראשונה תצא מתחנת הרכבת בבית שאן בחודש אוקטובר 2016. עלות הפרויקט נאמדת בכארבעה מיליארד שקלים.

העבודות להנחת מסילת הברזל של רכבת העמק החלו לאחר שהושלמה כמעט לחלוטין הקמת המבנה התחתון של מסילת הברזל האמורה להתחבר למסילת החוף, באזור חיפה ולרשת המסילות הארצית.

לאורך המסילה שאורכה כ-60 ק"מ, הולכת ונשלמת הקמתן של ארבע מתוך חמש תחנות רכבת שתוכננו בשלב הראשון על תוואי הקו: כפר יהושע, כפר ברוך, עפולה ובית שאן.

תחנה נוספת בלב המפרץ צפויה להיבנות בהמשך. בימים האחרונים, הושלמה הקמת גשר רכבת העמק, מעל כביש 70, באורך של 750 מטרים, והיא תהיה חלק ממסוף תחבורתי.

תוואי הרכבת, שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עובר בחלקו בסמוך לתוואי מסילת העמק ההיסטורית. תוואי המסילה הנוכחי יתפצל מתחנת לב המפרץ ליד צומת הצ'ק פוסט מזרחה ויעבור בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים (ג'למה). הקו ימשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן.

בעתיד תמשיך המסילה לגשר שייח חוסיין ותתחבר לקו הרכבת של ירדן, אם התנאים המדיניים יאפשרו זאת.

הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ולמרכז הארץ יאפשרו לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים.

בכך היא גם תקטין את גודש התנועה ואת מעורבותן של המשאיות בתאונות דרכים.

פרויקט רכבת העמק עונה על אתגרים רבים ביניהם:

קירוב הפריפריה למרכז, מתן מענה לנסיעה בטוחה ברכבת המנותקת ממערכת הכבישים הארצית וכמובן המשך הממשק עם ירדן וקידום הסחר והיחסים הבינלאומיים עם ישראל.

ברמה הלאומית תשרת המסילה את מפעלי העמק והבקעה, שיקושרו למערכת המסילות הארצית, במהלך שאמור לעודד באופן טבעי את הפיתוח המקומי. לתושבי העמק תקצר הרכבת את זמני הנסיעה לחיפה, והיא עשויה למשוך אוכלוסייה חדשה לאזור המרוחק. החיבור של מסילה מזרחית לקווי רכבת החוף צפוי להקטין את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים, תהיה זו תרומה לבטיחות, לאיכות החיים ולהפחתת הזיהום באחד האזורים היפים בארץ.

רכבת העמק הישנה אשר סייעה בפיתוח ההתיישבות בעמק יזרעאל ובעמק הירדן, הפכה עם השנים למיתוס. הקטר האחרון עצר ב-14 בנובמבר 1951 ונרשמה גם הנסיעה האחרונה של הרכבת מעפולה לחיפה.

מרכבת העמק נותרו רק שרידי קרונות, מבני התחנות הישנות בנויות אבן, צילומים היסטוריים וזיכרונות. בימים אלו, יכולים הנוסעים בעמק, לחוש את תנופת העבודה המרגשת בהשבת, מה שנראה כחלום, ההופך למציאות.